|
||||||||||
Medeltiden i klassrummet
Kyrkan var på medeltiden den självklara mötesplatsen. Där mötte man släkt och vänner, fick en glimt av samhällets höjdare eller kanske spanade man in sin blivande käresta.
Kyrkan var dessutom medeltidens bildmedium. Precis som dagens medieproducenter styr vår verklighetsuppfattning med valda och utformade bilder, möttes medeltidens kyrkobesökare av påverkande bilder som spelade på känslor, fördomar och dåtidens referenser.
Medeltidens bildvärld gör det möjligt att låta eleverna möta den medeltida kyrkokonsten. Utan att lämna klassrummet kan de titta på bilder från kyrkor i hembygden eller i andra delar av landet. Det går att jämföra bilder med samma motiv eller studera konstnärliga särdrag. Med modern teknik förflyttas medeltiden från kyrkan och museer till klassrummet.
Välkommen till vårt klassrumsmuseum!
Bilder med möjligheter
Materialet består av fotografier. Det är fyra sorters föremål som är dokumenterade: dopfuntar, altarskåp, träskulpturer och kalkmålningar. Form, utsmyckning och motiv ger oss en inblick i medeltidens syn på religion, politik, konst och vardag.
Bilderna kan användas på olika sätt. En bild på en altartavla från kyrkan i skolans närhet kan till exempel bli spännande berättelser i årskurs 3, eller en grund för ett konsthistoriskt studium på gymnasiet. En kalkmålning kan visa hur bibeln gjordes åtkomlig för vanliga människor.
Använd några få bilder utskrivna och kopierade. Antingen flera, som jämförs direkt på skärmen, eller en utskriven, uppförstorad och kanske färglagd bild. Arbeta under en lektion eller över flera veckor. Möjligheterna är obegränsade!
Söktips
Den stora finessen med webbplatsen är enkelheten! Det finns flera olika sökvägar. Man kan hitta ett föremål från en eller flera särskilda kyrkor genom att söka geografiskt på landskap och ort. På så sätt går det till exempel att specialstudera föremål före eller efter ett besök i den "egna" kyrkan.
Det går att söka tematiskt, det vill säga efter olika motiv eller personer. Det går även att söka efter föremål av en viss konstnär, eller från en viss tidsperiod.
Hur ni vill använda materialet vet du som lärare bäst själv, men det finns några exempel och idéer att ta intryck av. Dessa finns i menyn till höger.
|
|
|||||||||
|